HD:2017:83
- Ämnesord
- Konsumentskydd - Reglering av marknadsföring
- År för fallet
- 2017
- Meddelats
- Diarienummer
- S2016/66
- Liggare
- 2438
En näringsidkare hade i sin marknadsföring gett ett prislöfte, enligt vilken näringsidkaren försöker vara marknadens fördelaktigaste alternativ och förbinder sig till att på vissa villkor gottgöra konsumenten prisskillnaden, om en konsument hittar den produkt som köpts av näringsidkaren för ett billigare pris någon annanstans. Konsumentombudsmannen yrkade att näringsidkaren skulle förbjudas att i form av löften komma med ostyrkta påståenden om att priset på hans produkter var fördelaktigast.
Av de skäl som nämns i avgörandet ansåg Högsta domstolen att näringsidkarens marknadsföring var ägnad att ge konsumenterna en uppfattning om att näringsidkaren var den fördelaktigaste aktören på marknaden. Målet återförvisades till marknadsdomstolen som skulle bedöma om näringsidkaren hade styrkt sitt marknadsföringspåstående. (Omröstn.)
KonsumentskyddsL 2 kap 3 §
KonsumentskyddsL 2 kap 6 §